پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251720171023An investigation into the typology of the Medina public open spaces in Fes and Meknesگونهشناسی فضاهای باز عمومی مدینه در دو شهر فاس و مکناس31459517FAشینا ص برنجیپژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس.Journal Article20171015Urban public open spaces play an important role in linking the constituent elements of the city and are considered to be a critical factor in the city. The oldest context of the cities of Morocco, known as Medina, due to preserving its original structure, consists of good patterns for the recognition and analysis of vital open spaces. The public open spaces of the two cities of Fes and Meknes in Morocco are the case studies in this paper. During the visit to Medina of the two cities of Fes and Meknes, a dramatic difference was seen in public open space of these two cities. Public open space in Medina of Meknes is relatively geometric and shaped by larger scales, while this type of open space is not seen in Medina of Fes. Most public spaces in Medina of Fes have organic geometry. These differences led the author to find out more about the open spaces in these two cities (Medinas) by examining and analyzing field observations of the typology of these types of spaces and how to search them. Meknes and Fes are chosen for this research because of some similarities as both of them were the capital of Morocco in periods of Moroccan history, the recording of both the textures in the UNESCO historical monuments and the location of both in a geographic area on the one hand and the structural differences in their public open spaces on the other hand has taken place. Fes, with its ancient history and urbanization attributed to the descendants of Imam Hassan Mojtaba (peace be upon him) as an ancient Islamic pattern, is important. Meknes As well is significant because of the inclusion of more complete examples of public open space in Medina. This paper seeks to discover the typology of the public open spaces in Fas and Meknes, based on field observation which is the basis for future research on why these differences are emerging. This descriptive-analytic study was conducted by collecting and analyzing information based on field observations and collecting information from library studies. The review and analysis of various public open spaces in Fes and Meknes shows that the public open spaces in Medina of these two cities can be classified in the following categories: the squares in the Medina texture, the open spaces in front of the outstanding monuments, the open spaces at the intersection of several pathways and the open (semi-open) spaces in neighboring units. The open spaces in front of the outstanding monuments and open spaces at the intersection of their pathways include sub-species. This paper examines and analyzes how these open spaces are arranged and what are the existing elements in them.فضاهای باز عمومی شهری نقش مهمی در پیوند عناصر تشکیل دهنده شهر داشته و عامل حیاتی شهر محسوب میشوند. بافت قدیم شهرهای کشور مراکش که موسوم به مدینه هستند به دلیل حفظ ساختار اصیل خود، الگوهای مناسبی برای شناخت و تحلیل فضاهای باز حیات بخش را دربردارند. در میان شهرهای کشور مراکش، فضاهای باز عمومی دو شهر فاس و مکناس نمونه موردهای مورد بررسی در پژوهش حاضر است. در بازدید از مدینه دو شهر فاس و مکناس تفاوت چشمگیری در فضای باز عمومی این دو شهر دیده شد. فضای باز عمومی در این بخش از شهر مکناس با مقیاسهای وسیعتر و نسبتا هندسی شکل یافته است در حالیکه این نوع از فضای باز در مدینه شهر فاس دیده نمیشود و اغلب فضاهای باز عمومی، هندسهای ارگانیک دارند. این تفاوتها نگارنده را بر آن داشت برای شناخت بهتر از فضاهای باز عمومی در این دو شهر (مدینهها) با بررسی و تحلیل مشاهدات میدانی به گونهشناسی این نوع فضاها دست یافته، چگونگی آنها را جستجو کند.<br />انتخاب این دو شهر به دلیل اشتراکاتی چون پایتخت بودن هر دو شهر در دورههایی از تاریخ مراکش، ثبت هر دو بافت در فهرست آثار تاریخی یونسکو و قرار گرفتن هر دو در یک محدوده جغرافیایی از یکسو و تفاوتهای ساختاری در فضاهای باز عمومی آنها از سوی دیگر صورت گرفته است. شهر فاس با تاریخی کهن و شهرسازیای منسوب به نوادگان امام حسن مجتبی(ع) به عنوان یک کهن الگوی اسلامی و شهر مکناس به دلیل دربرداشتن نمونههای کاملتری از فضای باز عمومی در مدینه، حایز اهمیت هستند.<br />این تحقیق با هدف رسیدن به یک گونهشناسی برای فضای باز عمومی در دو شهر فاس و مکناس که حاصل از تجربه حضوری در فضا و در مقیاس مدینه هر دو شهر، تلاش میکند زمینه را برای کشف و شناخت عمیقتر از زندگی ساری و جاری در این کالبدها فراهم کرده و بسترساز تحقیقات آتی پیرامون چرایی شکلگیری این تفاوتها باشد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با جمعآوری و تحلیل اطلاعات مبتنی بر مشاهدات میدانی و تکمیل اطلاعات بر پایه مطالعات کتابخانهای انجام گرفته است.<br />بررسی و تحلیل انواع فضاهای باز عمومی در فاس و مکناس نشان میدهد فضاهای باز عمومی در مدینه این دو شهر را میتوان در گونههای زیر دستهبندی کرد : میادین موجود در بافت مدینه، فضاهای باز مقابل بناهای شاخص، فضاهای باز در محل تقاطع چندین معبر و فضای باز (نیمه باز) در واحدهای همسایگی. فضاهای باز مقابل بناهای شاخص و فضاهای باز در محل تقاطع معابر خود زیر گونههایی را شامل میشود. مقاله حاضر چگونگی این فضاهای باز و عناصر موجود در هر یک از آنها را بررسی و تحلیل میکند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251720171023The Historical Texture of Asileh: The Mutual Relation of Tourism Industry and Local Landscapeصنعت گردشگری و منظر بومی بافت تاریخی اصیله ؛ رابطه دوسویه صنعت گردشگری و منظر بومی152259518FAسهیل اسگندرزادهکارشناس ارشد مدیریت پروژه، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20171015As the shaping and developing nucleus of human communities throughout history, historical texture has a significant role in the cultural heritage and reflection of local landscape. In recent decades, simultaneous to the development of tourism industry, these textures found another role in urban life. As touristic destinations, these textures extensively affect the economic life of cities. The multiplicity of aims in expanding tourism industry along with the revival and representation of cultural values and local landscape in these textures are the apparent challenges in the way of reviving and renovating historical textures, particularly in the developing countries. The historical texture of Moroccan cities reflects these challenges. The revival and renovation of the historical texture of Asilah, done with the aim of “preserving the ancient texture with a particular focus on tourism,” reflects the influence of the local landscape of historical texture of the city in various dimensions, either positive or negative.<br />Considering the total procedures and actions of revival and renovation of the historical texture of Asilah on the one side, and field observations on the other side, this work seeks to investigate the scale of the influence of these factors. The findings of this investigation shows that the program of the reconstruction and revival of the medina has acted like a bilateral sword, buttressing the local landscape of the city in one aspect and unsettling it from other aspects. On physical dimension, these actions have enhanced the readability and quantitative entity of the texture, but have negatively affected the qualitative dimension and local life. Though, the interferences preferred by tourists and their subsequent activities have been less destructive in comparison to other cities in Morocco.بافتهای تاریخی بهعنوان هستههای شکلگیری و توسعه جوامع بشری در طول تاریخ در میراث فرهنگی و بازتاب منظر بومی اهمیت ویژه دارند. در دهههای اخیر همزمان با توسعه صنعت گردشگری این بافتها از نقشی دیگر در حیات شهر بهرهمند شده و بهعنوان مقاصد گردشگری تأثیر مهمی در زندگی اقتصادی امروز شهرها دارند. تضارب اهداف در توسعه صنعت گردشگری از یکسو و احیا و بازنمایی ارزشهای فرهنگی و منظر بومی در این بافتها از چالشهای پیشرو در برنامههای احیا و مرمت بافتهای تاریخی به ویژه در کشورهای در حال توسعه به شمار میرود. بافتهای تاریخی شهرهای مراکش نمونه بارزی از این تقابل است. احیا و مرمت بافت تاریخی شهر اصیله که با هدف "حفاظت از بافت کهن با اعطای نقش عمده به گردشگری" صورت گرفته و به تبع آن منظر بومی بافت تاریخی شهر اصیله در ابعاد مختلف چه مثبت و چه منفی، متأثر از چنین رویکردی است. <br />این نوشتار به دنبال آن است تا با برشمردن سلسله راهبردها و اقدامات صورت گرفته در طرح احیا و مرمت بافت تاریخی شهر اصیله از یکسو و مشاهدات میدانی از سوی دیگر میزان تأثیر این اقدامات در احیا و بازنمایی منظر بومی شهر اصیله را مورد پرسش قرار دهد. نتایج این بررسی نشان میدهد که برنامه بازسازی و احیا مدینه به صورت تیغی دو لبه در جهاتی منظر بومی شهر را تقویت و در جهاتی نیز مغشوش کرده است. این اقدامات در بعد کالبدی به افزایش خوانایی و ارتقاء کمی بافت کمک کرده اما در بعد کیفی و زندگی بومی تأثیری منفی برجای گذاشته است. اگرچه مداخلات گردشگر پسند و فعالیتهای متعاقب آن نسبت به شهرهایی توریستیتر مراکش کمتر مخرب بوده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251720171023Color, Tourism Branding of Moroccan Alleysرنگ برند گردشگری کوچههای مراکش233259519FAمولود شهسوارگرکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران.Journal Article20171015In cities of Morocco, the important part of the urban landscapes is made up of the old texture of Medina. On the other hand, for the important role that alleys play in life and survival of these textures, this subject is taken into consideration in this study. After observing and considering some cities, it was revealed that color is one of the most obvious elements of landscapes in alleys of Morocco, presence and persistence of color in these alleys take place so powerful that color as the first perceived element remains in mind for ever. In the landscapes of Moroccan alleys, there are two attitudes in the way color is used, but with common goal that has been noticed in this study. First the alleys in which the color comes as the cover of walls, and the other in the cities of historical importance, which the dominant color of landscapes is the natural color of materials. Through intentional applying color for covering with courage and also trying to preserve the color of materials in historical alleys and the dominance of color in alleys atmosphere, it can be perceived that applying color is used as a policy for reinforcing the fame of tourism in cities of Morocco. The importance and application of color in Moroccan alleys have been so great that it is an effective indicator of the name and fame of city. Answering to the question of “where has the idea of being colorful in the policy of tourisms entered to Moroccan alleys?” is the aim of this study. The findings of field observation along with library study about the art and culture of native Africans and also the study of stand of color in branding have been used to answer this question.در شهرهای مراکش، بخش مهمی از منظر شهری را، بافت قدیم مدینهها شکل میدهد. از طرف دیگر به سبب نقش مهمی که کوچه در زندگی و حیات این بافتها ایفا میکند، در این پژوهش بهعنوان موضع مطالعهی منظر شهرهای مراکش مورد توجه قرار گرفته است. پس از مشاهده و بررسی چند شهر چنین عیان شد که رنگ، یکی از بارزترین عناصر منظر کوچههای مراکشی است، تداوم و حضور رنگ در این کوچهها چنان پرقدرت اتفاق میافتد که رنگ بهعنوان اولین عنصر ادراک شده برای همیشه در خاطره میماند. در تعریف منظر کوچههای مراکشی دو نوع رویکرد در نحوهی استفاده از رنگ، اما با هدفی مشترک، مورد توجه قرار گرفته است. کوچههایی که رنگ به صورت پوششی بر روی جدارههای آنها آورده شده است و دیگری در شهرهایی دارای اهمیت تاریخی، که رنگ غالب منظر این کوچهها همان رنگ طبیعی مصالح است. از تعمد آوردن رنگ بهصورت پوششی و با جسارت، و همچنین تلاش برای حفظ رنگ مصالح در کوچههای تاریخی و تسلط رنگ بر فضای کوچه، میتوان دریافت که استفاده از رنگ بهعنوان سیاستی برای تقویت شهرت گردشگری شهرهای مراکش به کار گرفته شده است. اهمیت و کاربرد رنگ در کوچههای مراکشی تا آنجاست که در نام و شهرت شهر، تعیین کننده و اثرگذار است. پاسخ به این پرسش که ایدهی رنگین بودن در سیاست گردشگری از کجا به کوچههای مراکشی راه یافته است؟ هدف این پژوهش است. یافتههای حاصل از مشاهدات میدانی، در کنار مطالعات کتابخانهای در مورد هنر و فرهنگ بومیان آفریقایی و مطالعه جایگاه رنگ در برندسازی، در پاسخ به این سؤال مورد استفاده قرار گرفته است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251720171023Wall Fountains as the Accreditation Factor for Moroccan Neighborhoodsچشمه آبخوری، عامل اعتباربخشی محلات مراکش334259520FAفاطمه السادات شجاعیکارشناس ارشد طراحی شهری، دانشگاه آزاد تهران، واحد تهران مرکز.Journal Article20171015The hangout spot in the Medinas of Morocco has been recognized as the center of the neighborhood. The centers are featured by the inseparable elements of the space or fountains. The fountains and their features are of special importance to the centers. This paper is an attempt to examine how fountains and their features make the neighborhood unique. The purpose of this paper is two-fold. In the first section of this paper, the role of the fountain in evoking the image of the neighborhood in the minds’ of its audience is examined. The fountains are frequently repeated in the center of the neighborhoods. The recurrence of an element makes it memorable and transforms it into a sign. What make fountains more unique are their contrasts with other elements in the texture. In the second part, nature and quality characteristics of the fountains are delved into and it is attempted to show that there is more to the fountain than meets the eye. The similarity shared between the decorations of the fountains and those of important spaces such as mosques, schools and the yards of the houses show that this element is of the spiritual importance to the inhabitants. In fact, people identify themselves with the fountains.<br />Data were gathered through observations. To this purpose, fifteen neighborhoods of the Medinas from the six cities were chosen. The analysis of data shows that the fountains are the sign of the centers of neighborhoods in the Medinas. The neighborhood can be identified with them and the spaces with no fountains fail to serve as the neighborhood center.فضای مکثی که در میان مدینه شهرهای مراکش قرار دارد مرکز محله مدینه ها را شکل داده است. در مرکز محلهها چشمه آبخوری وجود دارد که جز جداییناپذیر این مکان است. چشمه ها از دو جهت «وجود» و «ماهیت»، در ساختار مرکز محله مدینهها اهمیت ویژه داشته و جز جداییناپذیر آنها هستند. این مقاله بر آن است تا جایگاه این عنصر (چشمه) را در دو بعد ذکر شده در مرکز محلات مورد بررسی قرار دهد.<br />در بخش اول «وجود» چشمه در بافت مدینه مورد بررسی قرار میگیرد. چشمه در همه مرکز محلهها وجود دارد و عنصر تکرار شونده است. تکرار یک عنصر آن را در ذهن ماندگار کرده و به نشانه تبدیل میکند. چشمه با سایر عناصر پیرامون خود در تضاد است به همین دلیل توانسته در مرکز محله منحصر به فرد باشد. در بخش دوم، با بررسی ماهیت و ویژگیهای کیفی چشمه مشخص میشود که نقش چشمه در مرکز محله فراتر از جنبه کاربردی آن است. شباهت تزئینات چشمه به فضاهای مهم هویتی مانند : مسجد، مدرسه و حیاط داخلی خانهها نشان میدهد که این عنصر از جایگاه معنوی ویژهای در میان ساکنین برخوردار است و بر هویتبخش بودن چشمه تأکید دارد.<br />این مقاله براساس مشاهدات میدانی نگارنده نوشته شده و نمونه موردی آن 15 مرکز محله انتخاب شده از مدینه 6 شهر مختلف از کشور مراکش است. با توجه به مشاهدات میدانی صورت گرفته میتوان چشمه را به عنوان عنصر نشانهای مرکز محله مدینهها، و عنصر معنا بخش به این فضا دانست. در واقع میتوان بیان کرد که مرکز محله به واسطه چشمه تعریف میشود و گشودگی میان محله که چشمه ندارد، کارکرد مرکز محله را نیز ندارد.<br /> پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251720171023A Balanced renovation, a factor contributing to the preservation of originality in Moroccan Medinasنوسازی متوازن، عامل حفظ اصالتها در مدینههای مراکش435059521FAامیر زاغیانکارشناس ارشد معماری، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان اصفهانJournal Article20171015One of the basic principles in the rehabilitation and renovation of old or precious textures is maintaining the attention to the flow of life and socialization of citizens while the physical and structural restoration of the texture is being carried out. The rehabilitation principle behind Medinas of Morocco has succeeded to maintain the integrity of the textures in its true sense. It also has turned the Medinas into tourist destinations which are popular with tourists from all over the world. The Medinas, the core of each city and its old textures, have been distinguished from other parts of the city for their building’s physical renovations. The physical structures of the residential and commercial buildings have been in the Medinas over the years. What has made the renovation of the textures a successful experience is not only the measurement for building’s physical renovations but also the particular management strategies adopted for preserving the citizenship life in the textures. Such strategies have established a balance between the economic, cultural and livelihood-associated aspect of the physical structure of the city and the lifestyle of residents. This balance is all about preserving the cultural and economic status of the inhabitants of the tissues. This experience has been a success because the citizens’ needs for the livelihoods have been fairly served in the context and the residents’ relative satisfaction has been fulfilled. Moroccan Medinas can serve as a model of the recent theory of “balanced renovation.” This theory argues that status of being worn-out could be caused by the imbalance in the dimensions of life while modernization can re-establish and maintain this balance.”The solution for preventing the imbalance is to maintain the flow of life of the residents in the textures. In Morocco, all the measurements in this regards have been carried out in accordance with the limitations imposed by the physical structures of the cities in the historical texture. In so doing, Morocco has been able to preserve the historical textures in the spatial organization of the cities and appreciate the associated values of the physical structure of the cities.از اصول اساسی در توفیق احیاء و نوسازی بافتهای قدیمی یا ارزشمند، توجه به زندگی جاری و حیات اجتماعی شهروندان در کنار بهسازی کالبدی و فیزیکی است. این اصل در مدینه شهرهای مراکش با رویکردی خاص، نه تنها موجب حفظ واقعی و نه تصنعی این بافتها شده است، بلکه آنها را تبدیل به نواحی گردشگری کرده است، چنانچه مدینهها در شهرهای مراکش از نخستین مقاصد گردشگران از سراسر دنیاست. مدینهها که هسته اصلی هر شهر و بافت قدیمی آنها را تشکیل میدهند، در وهلۀ اول با اقداماتی کالبدی از سایر قسمتهای شهر متمایز شدهاند. ابنیه و بافت کالبدی مسکونی و تجاری در این شهرها حفظ شده و با همان فرم به حیات خود ادامه میدهد. اما آنچه توفیق نوسازی این بافتها را به دنبال داشته است، نه فقط این اقدامات، بلکه رویکرد خاص مدیریتی این بافتهاست. این رویکرد در جهت حفظ زندگی شهروندی در سطح مدینهها، تلاشی برای برقراری توازنی اقتصادی، فرهنگی و معیشتی بین کالبد و زندگی ساکنان داشته است. این توازن عبارت است از حفظ وضعیت فرهنگی و اقتصادی ساکنان این بافتها، در حدی که با رفع نیازهای معیشتی خود از زندگی در بافت، رضایتی نسبی را نیز برای آنها فراهم آورده است. میتوان مدینههای مراکش را نمونهای برای نظریه متأخر «نوسازی متوازن» معرفی کرد که عامل فرسودگی را برهم خوردن توازن در ابعاد زندگی و عامل نوسازی را برقراری دوباره و حفظ این توازن میداند. راهکار جلوگیری از این عدم توازن، حفظ زندگی جاری خود ساکنین در این بافتهاست. حفظ این وضعیت را میتوان متناظر با محدودیتهای کالبدی اعمال شده برای بافت تاریخی شهرهای مراکش دانست که هم به حفظ جایگاه تاریخی آنها در سازمان فضایی شهر انجامیده است و هم آنها را به عنوان ارزشهای کالبدی شهر محافظت کرده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251720171023Studying the Goddess Anahita in Ancient Iran and Armeniaاستوره اَناهیتا در ایران و ارمنستان باستان516059522FAشهره جوادیدکتری تاریخ هنر، دانشگاه تهران، پژوهشکده نظرعلی نیکوییپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، پژوهشکده نظرJournal Article20171015Iran and Armenia shared wide historical, political, and cultural ties with Armenia over long millennium historical periods. Armenia came under the rule of Iranian emperor since the Medes; from then they were politically, culturally, and religiously touched. The religious effect of Iranian on Armenian was sustained up to the middle third-century by Gregory the Illuminator until Armenian turned into Christianity. Considering that Iranians and Armenians are siblings and regarding the geographical proximity, it seems that the two nations were mutually interacting in different areas including religions and beliefs. In this regard, the present research intends to study Goddess Anahita’s place among ancient Iranians and Armenians and to investigate the effects of Iranian goddess on Armenian god.ایران و ارمنستان دارای روابط تاریخی، سیاسی و فرهنگی بسیار گسترده در طی هزارههای متمادی تاریخی بودهاند، ارمنستان از دوران حاکمیت مادها تحت نفوذ شاهنشاهی ایران قرار گرفت؛ این آغاز اثرگذاری هم در عرصه سیاست و هم در عرصه فرهنگ و باورهای دینی بود. اثرگذاری ایرانیان بر ارامنه از لحاظ دینی تا زمان مسیحی شدن ارمنستان در میانه قرن سوم به دست “گریگوری روشنگر1” برقرار بود، با توجه به همنژادی ارامنه و ایرانیان و نزدیکی جغرافیایی دو سرزمین به یکدیگر چنین به نظر میآید که این دو قوم در زمینههای گوناگون از جمله ادیان و باورها تأثیرات متقابل بر هم داشتهاند، با این نگاه در پژوهش حاضر به بررسی جایگاه ایزد بانو اَناهیتا در میان ارامنه و ایرانیان در دوران باستان پرداخته شده و ریشههای اثرگذاری الهه ایرانی بر ایزد ارمنی مورد بررسی قرار میگیرد.