پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123820150622Semiotic-cultural Definition of “Place” (Case Study: Persian Language)تعریفی معناشناسانه– فرهنگی از مکان (مطالعۀ موردی : زبان فارسی)31013756FAناصر براتیدانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینJournal Article20160312Phenomenological and poststructuralist approaches in the field of architecture are among the latest considerable efforts to define the concept of "place". Phenomenology, however, by emphasizing the static ontological nature of places, fails to consider socio-cultural aspects in the production of places. On the other hand, poststructuralist relativity and endless chain of signification are more confusing for designers rather than useful. Thus, the purpose of this paper is to introduce a holistic definition of the concept of "place" which gives more attention to the socio-cultural aspects of places –in addition to considering human experience– so that it can be applicable for designers. In order to achieve this purpose, the article mainly takes advantage of the semiotic approach. The article concludes with a discussion of the concept of place from the standpoint of layered semiotics and the study of semantic field of "space and place" in Persian language to understand people’s desires and expectations of places in Iranian culture as a case study.رویکردهای پدیدارشناختی و پساساختارگرایی در حوزه معماری آخرین تلاشهای قابلتوجه برای تفسیر مفهوم «مکان» است. بااینحال، پدیدارشناسی، با تأکید بر طبیعت هستیشناسانه و ایستای مکانها، درمطرح کردن جنبههای فرهنگی<span style="font-family: Arial;"><span lang="EN-GB">ـ</span></span><span lang="AR-YE"> اجتماعی در ایجاد مکانها با شکست مواجه شده است. از سوی دیگر، نسبیت پساساختارگرایی و زنجیره بیپایان مفاهیم مستتر در آن بیشتر از آنکه برای طراحان راهنمای مفیدی باشد، گیجکننده است؛ بنابراین، هدف این مقاله ارائه تعریفی جامع از «مکان» است که علاوه بر درنظرگرفتن تجربیات انسانها بیشتر بر جنبههای اجتماعی و فرهنگی مکان توجه دارد. این موضوع باعث میشود تا این تعریف برای طراحان قابلاستفادهتر باشد. برای رسیدن به این هدف در این مقاله عمدتاً از رویکرد معناشناسی استفاده شده است. در نتیجهگیری این مقاله بحث درباره مفهوم مکان از نقطهنظر نمادشناسی چندلایه و مطالعه حوزه معنایی «فضا و مکان» در زبان فارسی برای درک خواستهها و تجربیات مردم از مکان در فرهنگ ایرانی بهعنوان نمونه موردی دنبال شده است.</span>پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123820150622Aesthetics Basis According to Rumiمبانی زیباییشناسـی در دیدگاه مولـوی111813757FAمینا جلالیانپژوهش هنرJournal Article20160312Human being has a special status to the creator and the created nature, he is not the absolute subject and creator of meaning; however, he is a conscious mediator in giving meaning to nature and interpreting meaning. Human rational soul as a source of prior knowledge of the spirit and as an intact desire, circumscribes intellect and imagination and generates relationship between subject and object and the minds of man and God. Intact desire is the source of pure human feelings and animal soul is the origin of human instincts. The Closed and constant process of artistic creation explains both the organic unity of communication and its elements (artist-artwork-addressee) as well as the relationship of each component with the whole (meaning). Artwork, is the visualization of meaning intuition, corresponding feelings of the artist and his aesthetic outcome, and the initiator of interaction and interpretation of the addressee which fully completes the embodiment of meaning. The main workshop of the artist and the origin of his work is the artist's creative imagination, in which form and meaning are combined. Art has a reflective nature and aesthetic characteristics are the product of meaning quality in the identifying spirit as well as evaluating the meaning attributed to things with the same meaning and offering them with spirit and meaning.انسان، موقعیتی ویژه در میان خالق و طبیعت مخلوق دارد؛ فاعل مطلق و خالق معنی نیست، اما واسطهای خودآگاه در معنابخشی به طبیعت و تأویل معناست. نفس ناطقة انسانی بهعنوان منشأ علم پیشینی روح و ذوق سلیم، محیط بر عقل و خیال و حس است و ارتباط بین عین و ذهن، اذهان، انسان و خدا را باعث میشود. ذوق سلیم، منشأ احساسات ناب بشری و نفس حیوانی، منشأ غرایز زیستی انسان است. کارکرد هنر، تزکیه، تعالی ذوق، هدایت و تعادل غرایز است. روند بسته و پیوستة آفرینش هنری، علاوه بر ارتباط و وحدت ارگانیک عناصر آن (هنرمند- اثر هنری- مخاطب)، ارتباط هر جزء را با کل (معنی) نیز تبیین میکند. اثر هنری، تجسم شهود معنی، احساسات متناظر با آن در هنرمند و محصول کنش زیباییشناسانة او و آغازگر کنش مخاطب و تأویل است که دایرة ظهور و عمل معنا را تکمیل میکند. کارگاه اصلی هنرمند و منشأ اثر هنری، خیال خلاق هنرمند است که در آن، صورت و معنی جمع میآیند. هنر، ماهیت بازتابی دارد و صفات زیباییشناسانه، محصول وجود آثار کیفی معنا در روح شناسا و ارزیابی اوست که به اشیایی که آثار کمی همان معنا را دارند منتسب میشود و به آنها روح و معنا میبخشد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123820150622On the Idea of the Sassanid Hunting Pavilionsایـدۀ دستگردهای ساسانـی192413758FAبهرام آجورلودانشگاه هنر اسلامی تبریزJournal Article20160312The archaeological remains pertaining to hunting tradition and Destagerd, i.e. royal hunting grounds, thus far discovered and published from ancient Iran may be divided into two groups of Parthian and Sassanid. The main argument in the present work is that the architecture of royal hunting ground palaces or hunting pavilions is essentially a Sassanid phenomenon, and that there is currently no definitive evidence on analogous complexes from the Parthian or Achaemenian periods. While there are archaeological data attesting to the popularity of hunting practice among the Parthian aristocracy, nothing can currently be said of the presence of hunting ground pavilions with certainty in this time. However, the monumental tetrapylon known as the pavilion of Qala Zah’hak in Azerbaijan may be construed as a sort of Destagerd, though of course the hypothesis needs to be examined by conducting further excavations at the site. In the wake of the Parthian period, representing hunting scenes becomes more common in the Sassanid art, though it in reality had its roots in the representation of boar chasing in the Parthian traditions. However, apart from the artworks relevant to hunting tradition from the Sassanid era, archaeological finds from the Kermanshahan region highlight the existence there of royal hunting grounds and hunting pavilions in line with the hunting tradition of the Sassanid court. Here, the three archaeological sites of Taq-e Bostan, Kangavar and Farhad Tarash of Bisotun are theorized to represent potential Sassanid palaces in royal hunting grounds.بازماندههای باستانشناختی فرهنگ شکار و یا منسوب به دستگرد در ایران باستان که تاکنون کاوش و معرفی شدهاند را میتوان به دو گروه اشکانی و ساسانی طبقهبندی کرد؛ و در این نوشتار، ایدة اصلی نویسنده این است که معماری شکارگاهها و ساخت دستگرد در ایران باستان، اصالتاً ساسانی است؛ و از دوران اشکانیان و هخامنشیان، هنوز شواهد روشن و تردیدناپذیری ندارد. هرچند شواهد باستانشناختی از رواج سنت شکار در میان طبقة اشرافی پارتی بهدست آمده است، اما دربارة آثار دستگرد و کوشکهای شکارگاهی در عهد اشکانی هنوز نمیتوان به یقین سخن گفت؛ با اینحال، شاید بتوان بنای چهارتاقی کوهستانی معروف به پاوویون قلعة ضحاک در آذرآبادگان را گونهای دستگرد پنداشت؛ که البته اثبات و یا انکار این فرضیة نویسنده، نیازمند کاوشهای بیشتر در آینده است. پس از عهد اشکانی، نمایش صحنههای شکار و نخجیر در هنر ساسانی نمود بیشتری یافته است که البته ریشه در نمایش شکار گراز در هنر اشکانی دارد؛ اما صرفنظر از آثار هنری مرتبط با سنت نخجیر و شکارگری منسوب به عهد ساسانی، شواهد باستانشناختی از ناحیة کرمانشاهان بر وجود نخجیرگاههای سلطنتی و دستگردهای متناسب با سنت و فرهنگ شکار در بارگاه ساسانیان تأکید میکند؛ که در این نوشتار، سه محوطة باستانی تاقبستان و کنگاور و فرهادتراش بیستون بهعنوان شکارگاه سلطنتی و دستگردهای ساسانی پیشنهاد میشود.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123820150622“Anahita” the Model of Iranian Women with an Emphasis on Sasanian Culture and Art«اَناهیتا» الگـوی زن ایرانـی با تکیـه بر فرهنـگ و هنر ساسانـی253213759FAفریدون آورزمانیپژوهشکده نظرJournal Article20160312Women in Iranian culture are considered as a symbol of affection and love, creation and fertility, purity and chastity. From long time ago, the family form and foundation have been on the shoulders of women, mothers who by hard work, dedication, tact and farseeing managed men and children, by wisdom and God’s grace and the power of affection and sympathy organized their home and family. Discovering hundreds of statues from archaeological digs in Shoush, Tappeh Sarab in Kermanshah, Toorang Tappeh and other parts of Iran and then worshiping fertility goddesses throughout the history indicated respect and celebration of women as her constructive and life-giving force. Fortunately, good and holy beliefs’ hometown is never forgotten in the history context but always rising and survive in the hearts and lives of the people progressively. Respecting queens, goddesses, saints and saints and holy women was since the generation of Imams and hundreds of shrines in Iranian-Islamic land are marks of continuity, honor and respect for the woman in pure and bright history context over the millennia and centuries. The remaining figures, coins and stamps, as well as figures of containers and objects and fabrics of the period are considered as important sources that have depicted political- religious history and culture of Sasanian.در فرهنگ ایرانزمین، زن نماد مهر و عشق، سازندگی و باروری، پاکی و عفاف بشمار میرود. از گذشتههای دور شکلگیری و بنیاد خانواده بر دوش زنان بوده است، مادرانی که با سختکوشی، فداکاری، تدبیر و عاقبتاندیشی مردان و کودکان را سرپرستی کرده، با درایت و عنایت خداوندی و به نیروی مهر و عاطفه خانه و خانواده را سر و سامان میدادند. کشف صدها تندیسه از حفریات باستانشناسی در شوش، تپه سراب کرمانشاه، تورنگ تپه و سایر نقاط ایران و به دنبال آن پرستش ایزدبانوان باروری در طول تاریخ بیانگر بزرگداشت و ارجگذاری به زن به عنوان نیروی سازنده و زندگیبخش او بوده است. خوشبختانه باورهای نیکو و مقدس در بستر تاریخ هرگز زادگاه خود را فراموش نمیکنند بلکه همواره بالنده و پیشرو در دل و جان مردم زنده میمانند. بزرگداشت ملکهها، ایزدبانوان، زنان مقدس از نسل ائمه و معصومین و صدها زیارتگاه در سرزمین ایرانی- اسلامی نشانههای تداوم، بزرگداشت و احترام به زن در بستر پاک و نورانی تاریخ در طی هزارهها و سدههاست. نقشبرجسته، سکه و مهرها، همچنین نقوشی که از ظروف و اشیاء و پارچههای این دوره باقیمانده از منابع و مآخذ مهمی بشمار میروند که تاریخ و فرهنگ سیاسی<span style="font-family: Arial;"><span lang="EN-GB">–</span></span><span lang="AR-YE"> مذهبی ساسانیان را به تصویر کشیدهاند.</span>پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123820150622The water system of Bukhara as the example of rising the water networks to the landscape infrastructure1 for the cityزیرسـاخت آبـی بخـارا نمـونهای از ارتقای سیسـتم آبـی به زیرسـاخت منظـرین334613760FAآیدا آل هاشمیدانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) قزوین، پژوهشکده نظرJournal Article20160312The water in Iranian plateau and its environs have a main role in urban landscapes; complicate structures which shaped according to the hydraulic situations and played a multi-purpose role in the urban spatial structure. today with the new environmental and social concerns about modern infrastructures, rereading the historic semi-natural infrastructures and their multifaceted integration with urban structures, will contribute to redefine the dominant one-dimensional characteristic of water infrastructures in the modern era. One of the most considerable examples for the multi- dimensional integration between water infrastructure and urban structure was situated in Bukhara in Uzbekistan. A system, developed on current water, with a vital role in the urban landscape of Bukhara, which remains till now, in spite of more than 90 percent of destructions. The main question that this paper tries to answer is not the formation of the system, although it’s important by itself, but the way this system resist through the centuries. How to promote this system from common semi-natural infrastructure to the landscape infrastructure with the most influential effect of the urban structure of Bukhara? For this purpose, the research focuses on the way the water system arises in integration with the urban structure of Bukhara in its started pointing in the 19th century and its expansion till the 20th century, and also it falls in start of the modern era in Bukhara in the early of 20th century. The survey shows two important and related facts about water system of Bukhara: first, the water system of Bukhara made a tangible relation to the physical and social structure of the city in various scales (from public to private) which made the system as a key player in the urban landscape of Bukhara and promote it from a mere subsistent infrastructure to the landscape infrastructure with a symbolic role in Bukhara. Second, Although the functional role, was the necessity of the existence of the system and its relation to the urban life, but it’s not the mere requirement for its continuation through centuries. in fact, the subjective integration between the water system and its components with the city has the equivalent role as the objective integration between system and urban structure in the resistance and continues of system in common language more than ten centuries.زیرساختهای آبی در شهرهای حوزه فلات ایران بدون شک از قابل توجهترین مؤلفههای منظر شهری به شمار میروند؛ مؤلفههایی که متناسب با نوع سیستم آبی با نمودهای مختلفی در منظر و ساختار شهرهای ایران ظاهر شدند و نقشی چندبعدی در ساختار شهر بازی میکردند. امروز بازخوانی تاریخی نحوه ظهور و حضور رابطه چندوجهی و چندعملکردی این زیرساختها با شهر و استخراج اصول حاکم بر شکلگیری و توسعه آن، میتواند ما را در بازتعریف رابطه تکبعدی حاکم بر زیرساختهای آبی مدرن شهرهای امروز یاری کند. یکی از پیشرفتهترین نمونههای پیوند همهجانبه شهر و سیستم آبی، در کشور ازبکستان و در شهر بخارا شکلگرفته است. سیستمی توسعهیافته براساس بهرهگیری از آبهای جاری که امروز نیز، با وجود نابودی تقریباً 90 درصدی، بازماندههای آن در بافت قدیم شهر، مهمترین مؤلفههای منظر شهر بخارا به شمار میروند. سؤال اصلی این نوشتار نه نحوه شکلگیری، بلکه نحوه و چرایی تداوم حضور سیستمی آبی در سطح شهر است؛ سیستمی که با هوشمندی کامل در پیوند چندجانبه با شهر بخارا توسعهیافته بود و به زیرساختی منظرین برای شهر تبدیل شده بود. به این منظور این پژوهش با برشمردن اصول حاکم بر شکلگیری و توسعه شبکه آبی بخارا در طی 10 قرن دوران اوج حضورش در شهر بخارا، در سنجش معکوس با زمینههای زوال و انحطاط سیستم در آغاز قرن 20، زمینههای تبدیل زیرساخت آبی بخارا به زیرساخت منظرین برای شهر بخارا را مورد پژوهش قرار میدهد. نتایج این بررسی دو نکته مهم و مرتبط باهم را در مورد شبکه آبی شهر بخارا نشان میدهد : نخست اینکه شبکه آبی شهر بخارا در لایههای مختلف، ارتباط تنگاتنگ و عمیقی را با ساختارهای کالبدی و اجتماعی شهر در مقیاسهای متنوع (از عمومی تا خصوصی) برقرار ساخته و همین مسئله موجب شده است که این شبکه نقشی کلیدی را در درک شهر بخارا بازی کند و از یک شبکه زیرساختی با نقش معیشتی و خدماتیِ صرف به شبکهای منظرین با نقش سمبولیک برای شهر بخارا ارتقا یابد. دوم اینکه نیاز کارکردی به این شبکه، شرط لازم در پیوند و حضور مؤلفههای شبکه آبی در فضاهای شهری و زندگی مردم بخارا بوده است و نه شرط کافی تداوم حضور آن. در واقع پیوند ذهنی میان این شبکه و مؤلفههای آن با مردم و زندگی آنها به صورت مستقیم بر نحوه و کیفیت حضور پایدار شبکه آبی بخارا و مؤلفههای شکلدهنده به آن تأثیرگذار بوده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123820150622Study on Effect of Religious Urban Spaces on Public Place in Indian Citiesتأثیـر نقاط عطف مذهبـی بر شکـلگیـری فضای جمعـی در هنـد475413761FAلیلا سلطانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتعلیرضا سیاوشیدانشکده فنی و حرفهای زینب کبری (س)Journal Article20160312Study of religious spaces in the city`s system, as one of the layers of semiotics, is effective in understanding the urban landscape as a sustainable social-spatial structure. Religious activities are related to spiritual and cultural concepts base on dominant ideology of the society; so recognizing their influence on city is an expedient switch for understanding social- spatial structure and the formation of public place. This research is followed by reviews of religious sites in the city`s semiotics system, and its impact on public place.
Therefore, based on field studies conducted, three of the religious atmosphere is selected and has defined their station based on the characteristics of each space, as the city symbol or a focal point in city`s semiotics system, and is explored their effect on the creation of public place. Indian community is the context of different religions with variety religious activities in urban space. So three religious urban spaces of Indian cities have been selected for this study. The review process demonstrate a significant relationship between the public place and civic focal point. The religious-based focal points will form public place; while religious sites in the city are considered merely as symbol, areas have not been bed. Study conclude that the effective index of the focal points in the city, are foreground the public place.
Religious urban space, Public place, India, Focal point, Symbol.مطالعة نظام فضاهای مذهبی در متن شهرها، بهعنوان یکی از لایههای نشانهشناسی، مؤلفة مؤثری در شناخت منظر شهری بهمثابه یک ساختار اجتماعی ـ فضایی پایدار است. تبیین نحوة حضور فعالیتهای مذهبی در محیط شهر که مترتب از مفاهیم معنوی و فرهنگی حاصل از جهانبینی حاکم بر جامعه است؛ ابزار مناسبی برای قرائت ساختار اجتماعی ـ فضایی شهر و نیز شکلگیری فضای جمعی است. این نوشتار در پی آن است که از طریق بررسی فضاهای مذهبی در نظام نشانهشناسی شهر، تأثیر آن بر شکلگیری فضای جمعی در شهر را بررسی نماید. بدینمنظور با تکیه بر مطالعات میدانی انجامشده، ضمن انتخاب سه نمونه فضای مذهبی، براساس مؤلفههای هر فضا به تبیین جایگاه فضای موردنظر، بهعنوان نقطة عطف یا نشانة شهری در شبکة نشانهشناسی شهر میپردازد؛ و تأثیر آن فضا، در ایجاد فضای جمعیِ شهر را بررسی مینماید. با توجه به اینکه جامعة هند بستر تنوع ادیان مختلف و حضور گسترده و عمیق فعالیتهای مذهبی متنوع در فضای شهری است، سه نمونه از شهرهای هند بستر مکانی این پژوهش انتخاب شدهاند که ضمن بهرهگیری از برداشتهای میدانی، با روش تحلیلی ـ توصیفی مورد مطالعه قرار میگیرند. در روند بررسی مشخص میشود که بین فضای جمعی و نقاط عطف شهری، رابطة معناداری برقرار است. بهنحویکه هرگاه فضای مذهبی به یک نقطة عطف شهری تبدیل شده، منجر به ایجاد یک فضای جمعی در شهر شده است؛ درحالیکه فضاهای مذهبی، صرفاً بهعنوان نشانه در سطح شهر مطرح هستند و بستر بروز چنین فضایی قرار نگرفتهاند. میتوان چنین نتیجه گرفت که شاخصهای مؤثر در ایجاد نقاط عطف شهری، پیشزمینة تشکیل فضای جمعی نیز هستند.