پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66122520141122The Caucasus, Land of Mysterious Churchesقفقاز، سرزمین کلیساهای پررمز و راز448635FAشهره جوادیسردبیرJournal Article20150310http://www.jaco-sj.com/article_8635_5d147ba2809a6cde921310b1da708184.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66122520141122Approaches to Architectural Decorations in the Churches of Caucasusویژگیهای تزیین در کلیساهای قفقاز578718FAمهرداد سلطانیاستادیار گروه معماری دانشگاه زنجانJournal Article20150315The Caucasus Art Research Group consists of four researchers who attempt to make use of discovery method in order to identify and introduce some aspects of Caucasian civilization viaan 18-day trip to this region. This paper is an analytical statement extracted from art research group in this trip. The overall strategy of the Group is postulated in a way that prevents from addressing the many artworks and architecturesavailable in this region. Accordingly, the most notable representations of this field have been carefully and precisely considered.
The specific cornerstone activity of the Group is focused on the genealogy of decorations ofchurches in Georgia and Armenia. Decorations are the outermost layer of the relationship between artwork and the audience and the representation (showcase) of the artwork. Accordingly, decorations are considered as the most striking visual and physical features of any artwork. Consequently, decorations can transfer subjective concepts, beliefs and designers’ norms to the observers. As demonstrated in previous studies, the major representations of traditional Caucasian civilization are maintained throughout the architecture of churches. Having reviewed the decoration properties of these monuments, one can grasp different aspects of the transformations in the beliefs and values of this nation.گروه پژوهشی هنر قفقاز متشکل از چهار پژوهشگر با بکارگیری روش مبتنی بر کشف، جلوههایی از تمدن سرزمین قفقاز را در قالب مقدورات سفری 18 روزه مورد شناسایی و معرفی قرار داد. این نوشتار، بیانیه تحلیلی مستخرج از مطالعات گروه هنر است. راهبرد کلی گروه چنان تبیین شد که از پرداختن به نمونههای زیاد آثار هنری و معماری این سرزمین خودداری شود و مهمترین نمودهای این عرصه در ابعادی محدود و با دقت بیشتر مورد توجه قرار گیرد. محور مشخص فعالیت، به تبارشناسی تزئینات در کلیساهای گرجستان و ارمنستان معطوف بود. تزئین، بیرونیترین لایه ارتباط اثر هنری با مخاطب و به مثابه نمود اثر )ویترین(، بارزترین ویژگیهای بصری و شکلی طرح و به تبع آن مفاهیم ذهنی، باورها و هنجارهای طراحان را به ناظرین منتقل میکند. همانطورکه بررسیهای پیشین نشان میداد، عمدهترین جلوههای بجامانده از تمدن دورۀ سنت منطقه قفقاز در معماری کلیساها حفاظت شده که بررسی ویژگیهای تزئین در این فضاها جنبههای مختلفی از دگرگونی باورها و ارزشهای این ملت را نشان میدهد.http://www.jaco-sj.com/article_8718_5d8a04026349ce35261d2b5c1dd90836.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66122520141122Decoration Aesthetics of Churches in the Caucasusزیبایی شناسی تزئینات کلیساهای قفقاز8158719FAزهره شیرازیکارشناس ارشد معماری منظرJournal Article20150315By aesthetically looking at an artwork, we discover the appearance and the development background of that artwork. Aesthetics studies the material and identity of a phenomenon and discovers the reasons as to why and how it exists. In religious constructions and particularly churches in the two countries of Armenia and Georgia, two different approaches were observed in regards to contemporary decorations. Comparison of the church decorations in these two areas reveals some differences in their contemporary approaches due to their relatively similar historical background. In Georgia, lots of indiscriminately extra decorations are added to the primary church constructions which are used as the means to preach Christianity, demonstrate churches and the power of governance in the city landscape. Whereas in Armenia, freestanding decorations are preserved as they were in early Christianity and no effort has been put to add or change them; their approach is to preserve the historical landscape with the least decorations and to demonstrate the original architecture of church.با نگاه زیباشناسانه به یک اثر هنری، علاوه بر ظاهر به باطن و پیشزمینه شکلگیری اثر نیز پی میبریم. زیباییشناسی با مطالعه ماده و عینیت یک پدیده به علل وجودی و چرایی آن میرسد. در مواجهه با بناهای مذهبی به طور خاص کلیسا، در دو کشور ارمنستان و گرجستان، دو رویکرد متفاوت در برخورد با تزئینات در دوران معاصر مشاهده شد. با مقایسه تزئینات کلیسا در این دو منطقه، با توجه به سابقه تاریخی نسبتاً مشابه، در رویکرد معاصرشان تفاوتهایی دیده میشود. در گرجستان تزئینات الحاقی زیادی بیرویه به بنای کلیسای اولیه اضافه شده که وسیلهای برای تبلیغ مسیحیت، نمایش کلیسا و قدرت حکومت در منظر شهر است. درحالیکه در ارمنستان تزئینات بیپیرایه به شیوه صدر مسیحیت حفظ شده و تلاشی جهت اضافهکردن یا تغییر آن صورت نگرفته است؛ رویکردشان حفظ منظر تاریخی با حداقل تزئینات و نمایش معماری اصیل کلیساست.http://www.jaco-sj.com/article_8719_ccbd5dd9356bffd3e5b54757d169f974.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66122520141122Management and Aesthetics in the Lighting of Caucasian Contemporary Churchesمدیریت و زیباییشناسی نور در کلیساهای معاصر قفقاز16238720FAمحمد جمشیدیانکارشناس ارشد معماری منظرJournal Article20150315Inspection and investigation of the structural ornaments and decoration in the Caucasus region churches indicates a change or development of distinctive approach to some aspects of this issue. Application of natural and artificial light is one aspect of churches decoration, which managed and controlled in different ways. Field observations and historical study of different eras of churches construction in the region indicate that, there are different trend in the aesthetics and management of the light and decoration in both Georgia and Armenia. Traditional and historical approach in this context includes an introspective approach in which, distinct decoration are not accepted for the inside and outside of the church.This thought do prevent the penetration of light generally in to church. But this historical approach has taken two different paths in the contemporary era, the traditional and historical trends has been continued in the Armenia. Spaces of contemporary Armenian churches are dark with little light and outer face of the buildings are low light without any lighting in the night.The dominant approach in Georgia Churches is attracting tourists. It is achieved through more lighting and propagandistic design of light and decoration inside and outside of church building along with night lighting which highlighted it presence in the night view of the city. Thus we can say that management of decoration and lighting by municipal and religious leaders in the Armenia and Georgia were conducted in two different directions.مشاهده و مطالعه تزئینات معماری کلیساهای منطقه قفقاز نشاندهنده تحول یا تغییر رویکردی مشخص در برخی جنبههای این موضوع است. یکی از جنبههای تزئین بنا، استفاده از نورهای طبیعی و مصنوع در کلیساست که به روشهای مختلفی مدیریت و کنترل شده است. مشاهدات میدانی و مطالعات تاریخی دورههای مختلف ساخت کلیساهای این منطقه بیانگر این است که در دو کشور گرجستان و ارمنستان، روند متفاوتی در زیباییشناسی و مدیریت نور و تزئینات طی شده است. رویکرد اصیل و تاریخی در این زمینه عبارت است از یک رویکرد درونگرا که تزئینات شاخصی را برای داخل و خارج کلیسا نمیپذیرد. این تفکر از ورود نور به طور عمومی به داخل کلیسا جلوگیری میکند. اما این رویکرد تاریخی در دوره معاصر دو مسیر متفاوت را در پیش گرفته است؛ در کشور ارمنستان این مسیر در ادامه روند سنتی و تاریخی خود پی گرفته شده است. چنانکه فضای کلیساهای معاصر همچنان تاریک و کمنور و نماسازی آنها کمرنگ و بدون نورپردازی شبانه است. از آنجا که جذب گردشگر در کلیساهای کشور گرجستان رویکرد غالب است، این امر با تزئینات افراطی و تبلیغاتی در داخل و خارج از بنای کلیسا نیز با نورپردازی شبانه که آن را در منظر شبانه شهر شاخص میسازد، بیشتر ظاهر شده است. بدینترتیب میتوان گفت مدیریت نور و تزئینات، توسط مدیران شهری و مذهبی در کشورهای ارمنستان و گرجستان به دو سمت متفاوت هدایت شده است.http://www.jaco-sj.com/article_8720_e1fd111d957d1026dc5498ab555fa20d.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66122520141122The Contemporary Approach to Decorating of Churches in Georgiaرویکرد معاصر در تزئینات کلیساهای گرجستان24298721FAپدیده عادلوندپژوهشگر دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهرا، عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی نظرJournal Article20150315Decoration, arisen from the designer thinking is a context that enables achieving the semantic foundations dominating the creation and organization of them through reading it. The types and styles of church decoration are capable of exhibiting the philosophy, ideology and approach which govern it.
The decoration of churches in Georgia bearing different approaches; with an obvious alteration in patterns comparing to the those of ancient time, these decoration in Georgia today are faced with a commodity and showing approach displaying the icons of saints which can be found in the form of additional frames.
The decorations represent several features: 1) no communication is appeared with the former patterns neither are complementary to them but combined horizontally with an independent identity; 2) Considering that the additional frame is capable of accepting the low and high amount without any need to define the predetermined level, has found a temporary way; 3) The frames are displayed as individual museum objects unrelated to the context; 4) Are not celestial and bring no aspect of greatness.
In addition to this politic, the way of managing the church adds a demonstrating aspect to it. The existence of book stores and cultural products and the lack of a dedicated space for worship increase the exhibition mode of the church. The local people are confined to perform the rituals such as the consecration of the frames, lighting the candles and doing baptism as there is no space in the church for their privacy. The demonstrating and commodity approach governing the churches today declares the content of government policy in relation to religion and its role in society today. In other words, in Georgian politics, the church management with media functions and something objective to attract the audience has converted the spiritual atmosphere of the church into an exhibition mode.تزیین به عنوان نمود تفکر طراح محمل و زمینهای است که با خوانش آن میتوان به بنیادهای معنایی حاکم بر خلق و ساماندهی آنها دست پیدا کرد. انواع و شیوههای تزیین کلیسا قادر است تفکر، ایدئولوژی و رویکرد حاکم بر آن را به نمایش میگذارد. تزیین کلیساها در کشور گرجستان رویکردهای مختلفی داشته است؛ در تفاوتی آشکار با شیوههای دوران تاریخی، در تزیین کلیساهای امروز گرجستان از رویکرد کالایی و نمایشی برخوردار بوده که با شمایلهای قدیسین در قالب قابهای الحاقی نمود پیدا کرده است.
این تزیینات از چند ویژگی برخوردارند : 1) ارتباطی با نقوش دوران پیشین ندارند؛ مکمل آنها نیستند و با هویتی مستقل و به صورت افقی ترکیب شدهاند. 2) با توجه به اینکه قاب الحاقی قابلیت کم و اضافهشدن دارد و به تعریف سطحی از پیش تعیینشده نیاز ندارد، وجه موقتی پیدا کرده است. 3) قابها به صورت اشیای منفرد موزهای بدون ارتباط با زمینه در معرض دید قرار دارند. 4) جنبه زمینی دارند و عظمتگرا نیستند.
در کنار این سیاست، نحوه مدیریت کلیسا نیز بر وجه نمایشی آن میافزاید. وجود فروشگاههای کتاب و محصولات فرهنگی و نبود فضای اختصاصی عبادت، حالت نمایشگاهی کلیسا را افزون میکند و مردم بومی تنها به ادای تشریفاتی چون تقدیس قابها، شمع روشنکردن و غسل تعمید اکتفا میکنند زیرا فضایی در کلیسا برای خلوت آنها تعریف نشده است. رویکرد نمایشی و کالایی حاکم بر کلیساهای امروز از محتوای سیاست امروز حکومت در ارتباط با مذهب و نقش آن در جامعه حکایت میکند. به عبارت دیگر در سیاست گرجستان، مدیریت کلیسا با کارکرد رسانهای و به عنوان پدیدهای ابژکتیو جهت جذب مخاطب، فضای معنوی کلیسا را تبدیل به فضایی نمایشگاهی کرده است.http://www.jaco-sj.com/article_8721_f1839f073332c77b6c1daf3f880e0da1.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66122520141122The Architectural Structures in the Caucasusساختار گونههای معماری در قفقاز30328722FAاحسان دیزانیکارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخیJournal Article20150315Architecture is the most striking evidence of the civilization of any given country in the course of its history. Accordingly, the recognition of architecture can lead to realization of cultural assets of countries. Regarding the trip undertaken by the Caucasus Research group, the architecture of this region was defined. The research aim of this group was defined as understanding the evolution of architecture in the Caucasus region in the present-day Armenia and Georgia, respectively. This paper is an analytical statement extracted from architectural research group in this trip. This research made use of casemethodology based on field observations. Furthermore, data collection methods included library studies, Internet, surveys, field observations, surveys of ideas of fellow travellers and interviews with experts in order to conduct this research. Having identified the subject and object of this research, three initial subjects were determined. However, these subjects underwent some changes during and after the trip.
Communism has had a special role in the evolution of architecture in the Caucasus. After the start of this period, the traditional architectural style collapsed and a new style appeared. This abolished style was quickly forgotten and a new style appeared. Hence, the architecture of the Caucasus can be divided into three main phases of traditional (before Communism), Communism and modern (post-Communism) periods.
Traditional architecture style has been examined under an article entitled “a review of the Armenian Orthodox churches".Architecture of Communism has been studied via a paper entitled "challenges of residential architecture in the Caucasus". Finally, architecture of the modern era has been investigated in an article entitled "from traditionalism to formalism, the new architecture of Georgia after the independence".معماری بارزترین گواه تمدن هر سرزمین در گذر تاریخ است که با شناخت آن میتوان به سرمایههای فرهنگی سرزمینها پی برد. در سفر پژوهشی قفقاز، گروهی با محوریت مطالعه معماری آن سرزمین و هدف پژوهشی شناخت سیر تحول معماری قفقاز در منطقه ارمنستان و گرجستان امروزی تعریف شد. این نوشتار، بیانیه تحلیلی مستخرج از مطالعات پژوهشگران گروه معماری این سفر است. روش تحقیق، مطالعه موردی مبتنی بر مشاهدات میدانی و گردآوری اطلاعات به شیوه مطالعات کتابخانهای، اینترنتی، بررسیها و مشاهدات میدانی، استفاده از نظر همسفران و مصاحبه با صاحبنظران است. پس از مشخصشدن عنوان و هدف تحقیق، سه موضوع اولیه مشخص شد که با تغییراتی در حین و بعد از سفر همراه بود.
دوره کمونیسم نقش ویژهای در تحول معماری قفقاز داشته است. با شروع این دوره، روند معماری سنتی گسیخته و شیوهای جدید عرضه شد که پس از فروپاشی به سرعت فراموش شده و شیوهای نو به وجود آمد. از این رو معماری قفقاز به سه دوره اصلی سنت (قبل از کمونیسم)، کمونیسم و مدرن (بعد از کمونیسم) تقسیمبندی میشود. معماری دوره سنت در مقاله <span style="font-family: Times New Roman;">"</span>نگرشی بر ساختار کلیساهای ارتدکس ارمنستان<span style="font-family: Times New Roman;">"</span>، معماری دوره کمونیسم با پژوهش <span style="font-family: Times New Roman;">"</span>چالش معماری مسکونی منطقه قفقاز<span style="font-family: Times New Roman;">"</span> و معماری دوره مدرن در مقالهای با عنوان <span style="font-family: Times New Roman;">"</span>از سنتگرایی تا غربگرایی در معماری جدید گرجستان پس از استقلال<span style="font-family: Times New Roman;">"</span>مطالعه شده است. http://www.jaco-sj.com/article_8722_2d0ea860d156dc36a02b7994d5d10a42.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66122520141122The Structure of Armenian Orthodox Churchesساختار کلیساهای ارتدکس ارمنستان33418723FAفرنوش مخلصکارشناس ارشد معماری منظرJournal Article20150315The church as a symbol of religious concept contains cultural, social and religious ritual values that are the result of interaction of human being with monastic manifestations throughout history.
These aspects cover, protect, and demonstrate the identity and historical rites of a region and its inhabitants and therefore pondering on the religious manifestation and their values would be a matter of great importance. In its cultural monuments, the ritualistic effects have been interwoven with historical events and humanistic activities. The church is shaped along with a humanitarian group of people sharing a common religious faith and as a token of a nation’s unity whose manifestations are seen in the city-bed or nature bed and far from human society.The Armenian Orthodox Churches in linking with the meanings and historical symbols are considered to be one of the ritual sites across this terrain.
This essay describes reviewing the meanings of Orthodox Churches Religions Rituals and Architecture and continuation of ritual beliefs since early Christianity with descriptive-analytical method and the help of field observations and gathering information in library form and method.
In line with this, with reviewing the philosophy of existence of churches and continuation of old ritual beliefs, it seems that religion and ritual ceremonies satisfy the spiritual and social needs of visitors.
This matter has caused survival and continuation of churches over time and being distinguished as a single complex. In spite of the firmness that is seen in the central core of formation of the church, religious beliefs of people determine the changes in the appearance of religious places and symbolization ritual designs during the history.
Main structures of churches are fixed and have been taken from meanings, concepts and past symbols of Armenia.کلیسا به عنوان نمادی مذهبی مفهومی دربردارنده ارزشهای فرهنگی، اجتماعی و آیینی بوده که حاصل تعامل انسان با مظاهر رهبانیت در طول تاریخ است. این مناظر در برگیرنده، حافظ و بیانگر هویت و تاریخ آیینی یک منطقه و ساکنین آن هستند، از این رو بررسی ظواهر مذهبی و ارزشهای آن اهمیت بسزایی دارد. در آثار فرهنگی آن، جلوههای آیینی با رویدادهای تاریخی و فعالیتهای انسانی درهم آمیخته است. کلیسا از فعالیت گروهی انسانی با اعتقاد آیینی مشترک و به نشانه اتحاد یک ملت شکل میگیرد که مظاهر آن در بستر شهر و یا در بستر طبیعت و به دور از جامعه انسانی دیده میشود.کلیساهای ارتدکس ارمنستان در پیوند با معانی و نمادهای تاریخی، یکی از مکانهای آیینی در این سرزمین به شمار میرود. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با کمک مشاهدات میدانی و جمعآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای به بررسی مفاهیم آیینی و معماری کلیساهای ارتدکس و تداوم باورهای آیینی از ابتدای مسیحیت تا کنون میپردازد.
در این راستا با بررسی فلسفه وجودی کلیساها و تداوم باورهای آیینی کهن چنین به نظر میرسد که مذهب و مراسم آیینی، نیازهای روحی و اجتماعی بازدیدکنندگان را برآورده میسازد، همین امر باعث بقا و تداوم کلیساها در طول زمان و شاخص شدن آن به صورت مجموعهای واحد شده است. با وجود ثباتی که در هسته شکلگیری کلیسا دیده میشود، باورها و اعتقادات مذهبی مردم، تعیین کننده تغییر ظواهر اماکن مذهبی و نمادپردازی نقوش آیینی در طول تاریخ است. ساختار اصلی کلیساها ثابت و برگرفته از معانی، مفاهیم و نمادهای گذشته سرزمین ارمنستان است.http://www.jaco-sj.com/article_8723_852e072e6b2aae2387a3edffa92db13c.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66122520141122Residential Architecture Challenge of Caucasusچالش معماری مسکونی منطقه قفقاز42498724FAشروین گودرزیانکارشناس ارشد معماری منظرJournal Article20150315Since the architecture of the residence is one of the most striking features of human life in cities and especially the view of a country, studying and practicing it can determine the effects and changes made in life and society of that country.
Research on houses and residential complexes of Caucasus, including Armenia and Georgia in 2014, indicates that although there are constructions of public and government buildings, but we see no or little change or transformation in the development of complexes and residential homes. Residential buildings used today, are the product of Communism and over time, according to the needs of people and new lifestyles, the previous frame has been updated and extensions have been added to it.
Studying the changes in residential architecture during the three periods of tradition, communism and independence indicates that communism as an influential ideology, in addition to establishing residential infrastructures, has created a uniform trend in architecture by introducing commanding architecture to residential buildings.
This period in addition to providing housing quantitatively, has subdued residential diversity and has established an equal structure for residential architecture.
The continuation of this practice after independence and moving towards a globalization which is merely cosmetic, have made efforts in this area is minimal or of no fundamental changes at all. On the other hand, the poor economy has caused people the inability to build new homes, and all these factors have caused inertia1 and coma for residential architecture in the Caucasus region.از آنجا که معماری سکونت از بارزترین نمودهای زندگی انسان در شهر و به ویژه منظر یک سرزمین محسوب میشود، بررسی و پرداختن به آن میتواند تحولات و تأثیرات صورت گرفته در زندگی و جامعه آن سرزمین را مشخص کند.
پژوهش صورت گرفته در زمینه خانهها و مجتمعهای مسکونی منطقه قفقاز شامل کشورهای گرجستان و ارمنستان در سال 2014 میلادی، نشان میدهد هرچند شاهد ساخت و سازهایی از ساختمانهای عمومی و حکومتی در این منطقه هستیم، اما تغییر یا تحولی در ایجاد مجتمع و خانههای مسکونی مشاهده نمیشود یا بسیار کمرنگ است. بناهایی که امروزه برای سکونت مورد استفاده قرار میگیرند، محصول دوره کمونیسم است و با گذر زمان، با توجه به نیاز مردم و نحوه زندگی جدید با همان کالبد قبلی بهروز شده و ملحقاتی به آن افزوده شده است.
با بررسی روند تغییرات معماری مسکونی در سه دوره سنت، کمونیسم و استقلال مشخص میشود کمونیسم به عنوان یک تفکر تأثیرگذار با واردکردن معماری دستوری در حوزه سکونت، علاوه بر ایجاد زیرساختهای سکونتی، موجب ایجاد سیری یکنواخت در این معماری شده است. این دوره ضمن تأمین مسکن از لحاظ کمی، تنوع سکونتی را از میان برده و ساختاری یکسان را در معماری سکونت تزریق کرده است. ادامه این شیوه پس از استقلال و حرکت به سمت جهانیسازی صرفاً نمایشی، باعث شده اقدامات در این زمینه حداقلی بوده و یا تغییرات بنیادی نداشته باشد. از سوی دیگر اقتصاد نامناسب جامعه، موجب شده مردم توان ساخت خانههای جدید را نداشته باشند و تمامی این عوامل معماری سکونت منطقه قفقاز را در اغماء و سکون<span lang="FA"> برده است.</span>http://www.jaco-sj.com/article_8724_2d7e03b19295bfe4bd8c70845f6ffbbc.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66122520141122Searching for an Identity in the Formalism of the New Architecture of Georgia (case study: Tbilisi)به دنبال هویت درمعماری جدید گرجستان (نمونه : تفلیس)50558725FAریحانه حجتیکارشناس ارشد معماری منظرمریم حسینیپژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه علم و صنعتصبا سلطان قرائیکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهرانJournal Article20150315Following the communism pattern governing on urban spaces before the independence of Georgia, urban views and buildings architecture also affected by socialist ideas. However, the overall structure of today’s city in Georgia is following the general face of that pattern, but in the years after independence and separation from the Eastern Block, increasing political, social and cultural communication with West, parallel with the trend to globalization and attempt to attract more tourists, this change has been intensified. In recent years, adopting two approaches of “traditionalism” and “westernism” are the predominant approaches in the architecture and city development of Georgia. First approach is to return to the traditional forms and the components governing on it which can be seen in architecture, landscape and urban design, especially in new cities. In this approach, classic patterns using stony materials with high details which is one of this area’s architecture properties is performed in views of buildings with various applications. The second approach is constructing form-oriented buildings and using modern urban elements for creating a new identity and attracting tourist. These grammatical structures, regardless of native aesthetic values and regardless of cultural and social background play the role as visual focus in cities. However, the tradition-oriented approach in building architecture and urban spaces can be considered as an effort to set identity for the landscape of the area cities, but this approach is diminished to the level of imitation from old architecture and formal loan-translation. Second approach with economic aims and competition with western countries regardless of cultural, operational, geographical and historical properties of this area has also resulted in only chaotic and eclectic face of city. The intersection and the problem of both current approaches is neglecting identity problem and the identity dimensions of future architecture in Caucasus. The identity meaning the continuity of a culture during the historyof a nation is forgotten in both approaches; in first approach with formal view to tradition and history, and in second view with fascination and pure imitation from western architecture. Continuing this process undoubtedly leads to cities without identity which are wandered in the search for a lost in history or an un-detected in west.به دنبال الگوی کمونیستی حاکم بر فضاهای شهری در دوره پیش از استقلال گرجستان، منظر شهری و معماری بناها نیز تحت تأثیر اندیشههای سوسیالیستی قرار گرفت .اگرچه ساختار کلی شهرهای امروز گرجستان چهره کلی همان الگو را دنبال کرده، اما در سالهای پس از استقلال و جدایی از بلوک شرق، با افزایش ارتباطات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با غرب، همراستا با میل به جهانیشدن و تلاش برای جذب بیشتر گردشگر، این تغییر را شدت بخشیده است.
در سالهای اخیر، اتخاذ دو رویکرد <span style="font-family: AdobeDevanagari-Regular;">"</span>سنتگرایی<span style="font-family: AdobeDevanagari-Regular;">"</span> و <span style="font-family: AdobeDevanagari-Regular;">"</span>غربگرایی<span style="font-family: AdobeDevanagari-Regular;">"</span> رویکردهای غالب در معماری و شهرسازی کشور گرجستان هستند. رویکرد اول بازگشت به فرمهای سنتی و مؤلفههای حاکم بر آن است که در معماری، منظر و طراحی شهرها، به ویژه در شهرهای جدید دیده میشود. در این رویکرد، الگوهای کلاسیک غربی با استفاده از مصالح سنگی و جزئیات زیاد در نمای بناهایی با کاربریهای گوناگون اجرا شده است. رویکرد دوم، ساخت بناهای فرمگرا و استفاده از عناصر شهری مدرن برای ایجاد هویتی نو و جذب گردشگر است. این بناهای دستوری، فارغ از ارزشهای زیباشناسانه بومی و بدون توجه به زمینه فرهنگی و اجتماعی، به عنوان کانون توجه بصری در شهرهای فای نقش میکنند. هرچند میتوان رویکرد سنتگرا در معماری بناها و فضاهای شهری را تلاشی در راستای هویتمند کردن منظر شهرهای منطقه قلمداد کرد، اما این رویکرد در حد تقلید از معماری گذشته غربی و گرتهبرداری فرمال تقلیل یافته است. رویکرد دوم نیز با اهداف اقتصادی و رقابت با کشورهای غربی بدون توجه به ویژگیهای فرهنگی، عملکردی، جغرافیایی و تاریخی این منطقه، تنها به ایجاد چهرهای آشفته و التقاطی از شهر منجر شده است.
فصل مشترک و معضل هر دو رویکرد جاری، بیتوجهی به مسئله هویت و ابعاد هویتی معماری آینده قفقاز است. هویت به معنای تداوم یک فرهنگ در طول تاریخ یک ملت، در هر دو رویکرد به فراموشی سپرده شده است؛ در رویکرد اول با نگاه فرمال به سنت و تاریخ و در نگاه دوم با شیفتگی و تقلید محض از معماری غرب. ادامه پیداکردن این روند بدون شک به شهرهای بیهویتی میانجامد که در جستجوی گمشدهای در تاریخ یا نایافتهای در غرب سرگردانند.http://www.jaco-sj.com/article_8725_5f7218123d1a62e1896bad4d88d0ca27.pdf