ORIGINAL_ARTICLE
معرفی و تحلیل هنر بیزانس
هنر بیزانس متعلق به عالم مسیحیت است. عالم مسیحی دارای خصوصیاتی است که در تمامی آثار هنری این دوران منعکس می شود. هر نوع تفسیر و نقد و بررسی آثار هنری این عصر بر اساس شناخت عالمی که به آن تعلق دارد، میسر است. مرکز عالم مسیحیت کتاب مقدس و کلام الهی است. ظهور مسیح (ع) مبدأ ظهور عالم مسیحیت است. کلمه الهی تمامیت عالمی را آشکار کرده است که متعلق به رحمت و جلال و شکوه و نور و جمال الهی است. هنر بیزانس مبتنی بر درکی عمیق از عالم مسیحیت است. حضور امر مقدس در تصویر و تفسیرِ تصویر، برای رجوع به امر مقدس، درون مایه هنر بیزانس است. البته فرهنگ و هنر مسیحی سال ها پس از ظهور پیامبر و اشاعه پنهانی مسیحیت شکل گرفته و معماری و تزیینات آن بر پایه معابد میترایی بوده است و نشانه های فرهنگ پیش از مسیحیت در آثار نقاشی و نقش برجسته نیز مشهود است.
http://www.jaco-sj.com/article_38602_cbb320a933ae7cf7bf25c58d74bbf604.pdf
2016-03-20
3
8
بیزانس
هنر دینی
نور
زیبایی شناسی
نماد میترایی
علیرضا
نوروزی طلب
1
استادیار گروه نقاشی دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جستاری درباره واژه «نظر»
امروزه واژه نظر و همخانواده های آن مانند نظرگاه، منظر و منظره با بسامد زیاد در زبان فارسی مورد استفاده قرار میگیرند. پس از انتخاب واژه منظر به عنوان برابرنهادِ واژه انگلیسی لنداسکیپ ( Landscape)پیگیری ریشههای زبانشناختی آن و کشف نسبت آن با واژه نِگر فارسی با عنایت به سابقه منظرین تمدن ایرانی، مورد توجه برخی از زبان شناسان و متخصصان رشته معماری منظر قرار گرفت. به نظر میرسد شباهت ظاهری و معنایی این دو واژه، اصلیترین دلیل تقریب این دو کلمه است به نحوی که برخی از زبان شناسان متاخر، به مُعَرّب بودن این واژه اشاره کردهاند. بررسی ریشه های واژه نِگَر در متون فارسی باستان و میانه و همچنین در متون زبان شناسی فارسی از یک طرف و ریشه یابی کلمه نَظر در خانواده زبان های سامی از دیگر سو نشان میدهد این دو واژه به دو دنیای متفاوت زبان- فرهنگ تعلق دارند و در این میان، واژه نَظر از اصیل ترین واژگان زبانهای سامی است و به طورکلی کهنتر از آن است که در گروه معربات جای بگیرد. از دو واژه منظر و منظره از ریشه واژه نَظَر عربی در ادبیات فارسی فراوان استفاده شده است و جستجو در منابع لغت و صرفِ زبان عربی نشان میدهد برخلاف تصور نسبتاً رایج که کلمه مَنظَره را از برساخته های فارسی زبانان میدانند، این واژه نیز عربی است و قابل توجه آنکه در سرآغاز سرایش شعر به زبان فارسی دری، واژه منظره در ابتدا و سپس منظر در دیوان شعرای پارسیگو برای بیان معنایی مورد استفاده قرار گرفته که در معماری و تمدن ایرانی مسبوق به سابقه بوده است.
http://www.jaco-sj.com/article_38603_675994252d1759767bae4b2d3d26a3e2.pdf
2016-03-20
9
14
معرب
نگر
نظر
منظر
منظره
رضا
کسروی
1
پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
احمدعلی
فرزین
2
دکتری معماری. پردیس هنرهای زیبا. دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
«پییِتا» در مسیحیت و «گاوکشی» مقدس در آیین میترا
در هنر دوران مسیحیت پییتا از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار بوده و صحنههای متعددی از درد و رنج حضرت مریم و عیسی (ع) را بهگونهای که مادر، فرزندش را در آغوش کشیده و بر زانو حمل میکند، بهتصویر درآورده است. نمونههای قدیمی از صحنه پییتا با ترکیببندی مثلثی دیده میشود که یادآور نقش برجستههای مهر در حال کشتن گاو یا قربانی مقدس در نیایشگاه میترایی بوده که قرنها پیش از شکلگیری معماری و هنر مسیحی وجود داشته است. صحنه مذهبی ـ آیینی پییتا در فضای مثلثیشکل مهراب کلیسا ـ تداعیکننده غار ـ که آسمانی با خورشید و ستارگان در سقف آن خودنمایی میکند، مکرراً تصویر شده است. تاثیرپذیری نقش پییتا از صحنه گاوکشی یکی از مظاهر مشهور و مهم است که بیانگر چگونگی تداوم باور و آیین در گذر زمان بوده و دگردیسی آیین مهر را در مسیحیت تصدیق میکند.
http://www.jaco-sj.com/article_38604_9cebbe792afed6691a4f7ee363544c3e.pdf
2016-03-20
15
20
پییتا
گاوکشی
میترا
مسیح (ع) و مریم
آیین مهر
هنر مسیحی
شهره
جوادی
shohrehjavadi@gmail.com
1
دکتری تاریخ هنر، دانشگاه تهران، پژوهشکده نظر
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نماد رنگ در برند گردشگری خلاق شهرهای ایران
امروزه سفر از اسباب تفریح و سرگرمی صرف به ابزار شناخت و آگاهی، تفاهم با دیگران، درک جهان پیرامون، حقایق آن و غنای بینش و نگرش آدمیان تبدیل شدهاست. این گردشگری میتواند در بستر شهرهای خلاق تجلی یابد. شهر خلاق شهری است که در آن بیش از توجه به میراث ملموس به میراث ناملموس توجه شده و فرهنگ و خلاقیت در آن در هم میآمیزند که خود موجب تمایز مقصد و خلق ارزش و مزیت رقابتی برای آن می شود. برند گردشگری شهرهای خلاق ایران باید از دل فرهنگ، تاریخ و صنایع خلاق آن استخراج شود، متمایز، پایدار و قابل باور بوده و برای ذینفعان جذاب باشد و بتواند در ارتباطات و تعاملات جای خود را باز کند. از دیگر سو رنگ در زندگی انسانها مفهومی نمادین دارد و پدیدهای عینی- ذهنی است که میتواند محرک و جالب توجه باشد، بار معنایی و مفهومی عمیقی را بر دوش کشد و پیام اصلی خود را به مخاطب برساند. همچنین پژوهشها نشان میدهد در تمدن و میراث ملموس و ناملموس ایرانیان، از دیرباز تاکنون، رنگها حامل بار معنایی و مفهومی عمیقی بوده و تنها جنبه تزیینی نداشتهاست. بنابراین در برند گردشگری شهرهای خلاق ایران، شهرهایی که در صنایع خلاق سرآمدند، کاربرد یک نماد رنگین ضروری است.
http://www.jaco-sj.com/article_40825_272af4ce1e34f9f9acd81707c5139131.pdf
2016-03-20
21
28
گردشگری خلاق
شهر خلاق
صنایع خلاق
برند گردشگری
رنگ
مهرنوش
بستهنگار
1
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مهندسی صنایع پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
درک منظر میراث فرهنگی، از ادراک تا واقعیت
شناخت ارزش های نمادین و منظرین یک اثر، تاثیر قابل توجهی بر حفاظت آن اثر داشته و راهنمایی برای مدیریت آن خواهد بود.بدیهی است که حفظ و نگهداشت یک مجموعه تاریخی، نیازمند شناخت ارزش های واقعی آن و تطبیق برداشت ها و ادراکات برنامه ریزان و متولیان امر حفاظت، با این ارزش های واقعی است. شناخت ارزش های نمادین و منظرین یک اثر و ادراک و برداشت واقعی از آن ها، تاثیر مثبتی بر حفظ و نگهداری آن داشته و می تواند راهنمایی برای برنامه ریزی صحیح و مدیریت موثر آن باشد. همچنین، نوع برداشت بازدیدکنندگان و انتقال ارزش های منظرین واقعی اثر به مخاطبان، از اهمیت بسزایی برخوردار است. شهر شوشتر در زمان ساسانیان یکی از مراکز مهم خوزستان به شمار می آمده و از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. این شهر تاریخی، آثار و بناهای ارزشمندی از دوران باستان را در خود جای داده است. معروف ترین اثر باستانی آن، مجموعه سازه های آبی می باشد. مقاله حاضر، به این مجموعه از نقطه نظر ارزش های منظرین آن پرداخته است.
http://www.jaco-sj.com/article_38606_11e705112162eb08d32b591bb0bc8560.pdf
2016-03-20
29
36
منظر
ارزش های منظرین
سازه های آبی
شوشتر
زهرا
نادعلیپور
1
دکتری مدیریت گردشگری- دانشگاه علم و فرهنگ.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سیر تحول نقاشی سنتی در کشور ازبکستان
سیر تحول نقاشی ازبکستان با توجه به پیشینۀ غنی دیوارنگاری و نگارگری مکتب بخارا، به شناخت جریانات هنریِ نقاشی معاصر ازبکستان کمک خواهد کرد. چرا که نقاشی معاصر این کشور از دید پژوهشگران دور مانده و نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز پژوهشی جدی به نقاشی معاصر و جریانات مرتبط با آن اختصاص نیافته است. از این جهت نویسندگانِ مقاله، بنا به ضرورت، درباره هنر منطقه آسیای مرکزی به ویژه نقاشی ازبکستان که به جهت فرهنگ و هنر با ایران، اشتراکات فراوانی دارد، با نگاه عمیق تری به بررسی و تحلیل پرداختند.نتایج مقاله حاضر که به روش تحلیل محتوا انجام گرفته و اطلاعات آن از طریق مطالعات کتابخانه ای و استفاده از سایت های متعدد اینترنتی بدست آمده است، نشان می دهد که نقاشی معاصر ازبکستان با توجه به توسعه های فرهنگی، در سنت های فنی و هنری در طول قرن ها، توسعه و تکامل یافته، چنان که علاوه بر حفظ میراث نقاشی گذشته، متنوع تر شده و در نقاشی زیرلاکی و نقاشی مدرن با حفظ اصول سنتی خود، وارد شده است. تأسیس آکادمی های هنری و تدریس اصول نگارگری به هنرجویان توسط هنرمندانی چون « چنگیز احمروف»، « محمدجانف» و «هولماتف»، نگارگری معاصر را با توسعه تکنیک، ابزار، سبک، موضوعات و حفظ هویت محلی و شرقی زنده نگه داشته است.
http://www.jaco-sj.com/article_42075_28e2d9a5e20de3a3c53ab9665f3975cb.pdf
2016-03-20
37
48
نقاشی ازبکستان
نگارگری مکتب بخارا
نقاشی زیرلاکی
دیوارنگاری
آرزو
پایدارفرد
1
دانشجوی دکتری هنر اسلامی، دانشگاه هنراسلامی تبریز
LEAD_AUTHOR
مهدی
محمدزاده
2
دکتری هنر اسلامی، استادیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز
AUTHOR